spot_img

ذات صلة

جمع

Jak se vypořádat s otoky v obličeji? 

Ranní otoky v obličeji mohou mít různé příčiny. Kosmetologové...

Nebolí a potkají množství žen. Co jsou cysty a jak vznikají

Otázky, co jsou cysty, proč a jak vznikají, se...

Endometrióza je problémem zejména mladých žen

Endometrióza je onemocnění, které postihuje jen ženy. Nejčastěji jím...

Jak vypěstovat klíčky: Rady, informace a postupy krok za krokem

Léčivé účinky klíčků znali už staří Číňané před pěti...

Dior okopíroval kroje z Rumunska, vesničané si proto založili vlastní značku

Rozhodně to není poprvé, kdy se folklór stal předmětem vysoké módy. Před pár lety si typické ruské oděvy vypůjčil módní dům Valentino a Dolce & Gabbana se aktuálně obracejí k mexickým inspiracím.

Ve většině případů se jedná o vítaný krok, který pomáhá zviditelnit kulturu konkrétní země. Věc má však i svoji odvrácenou stránku.

Ani velké značky se nestydí jednoduše vykrást kulturní dědictví konkrétní země či specifického regionu, zkopírovat jeho neobvyklé prvky a nepřiznat je.

Nepřiznané inspirace
To se stalo rumunskému regionu Bihor, jehož originální výšivky se ocitly ve loňské podzimní kolekci značky Dior.

Několik kusů kabátů, jejichž cena se pohybuje kolem 30 000 eur za kus, jsou až zarážející podobné s oděvy, které jsou dostupné iv různých etnologických sbírkách včetně Britského muzea.

Problémem ovšem není samotná inspirace, ale to, že nepřiznáním motivů se nic ze zisku luxusních oděvů nedostane zpět do bihorské komunity, která dodnes kroje vyrábí.

Venkovský módní dům
Rumuni však přišli na zajímavé řešení. Agentura McCann z Bukurešti spolu s módním magazínem Beau Monde navrhli originální módní značku Bihor Couture, díky které si módní nadšenci mohou pořídit originální kousky přímo od lokálních výrobců.

Bihor Couture momentálně prodává několik typů oděvů jako ručně vyšívané košile, vesty a šperky, které mohou být zajímavé nejen pro blogery, ale i pro obyčejné lidi, kteří se zajímají o folklórní a lokální módu.

Ceny jejich originálních výrobků jsou oproti cenám módních domů zlomkové.

„Bihor Couture není jen značkou, která prodává originální oblečení z Bihoru, ale slouží i jako model vytvořený k tomu, aby vrátil peníze místním komunitám. Ty pak mohou zachovat krásné tradice pro příští generace,“ řekla Catalin Dobre, kreativní ředitelka agentury McCann z Rumunska a dodala, že aktivita může navíc sloužit jako inspirace pro jiné kultury, které čelí stejnému problému.

spot_imgspot_img